31 Mart 2021

├ťniversite Gen├žlerinin Psikolojik Sorunlar─▒ Nelerdir ?

├ťniversite Gen├žlerinin Psikolojik Sorunlar─▒ Nelerdir ? Gen├žlere ili┼čkin ortaya konan bilgiler, ileri s├╝r├╝len savlar genellikle ├Ârg├╝n e─čitimdeki gen├žler ├╝zerinde yap─▒lan g├Âzlem ve ara┼čt─▒rmalara dayanmaktad─▒r, ├Ârg├╝tl├╝ bir programda olmalar─▒ nedeniyle gen├žli─čin kolay ula┼č─▒labilir bir kesitini olu┼čturmalar─▒, bir ├Âl├ž├╝de bu durumu zorunlu k─▒lmaktad─▒r. Bu zorunlulu─čun ba┼čta oldu─ču etkenler sonucu ├╝lkemizde okuld─▒┼č─▒ gen├žlik (├žal─▒┼čan gen├žler, k├Ây gen├žleri, gecekondu gen├žli─či gibi) ├╝zerindeki ara┼čt─▒rmalar olduk├ža s─▒n─▒rl─▒d─▒r.

Gen├žlerin ├Âzellikleri ve sorunlar─▒, i├žinde bulunduklar─▒ ├ža─ča ├Âzg├╝ de─či┼čimler nedeniyle genel ortak bir eksende tart─▒┼č─▒labilirse de; i├žinde bulunduklar─▒ ortam─▒n onlara sa─člad─▒─č─▒ olanaklar ya da yaratt─▒─č─▒ s─▒n─▒rl─▒l─▒klar, di─čer yandan ├ževre ko┼čullar─▒n─▒n farkl─▒l─▒─č─▒, sonu├žta gen├žli─či i├žinde bulunduklar─▒ fiziksel, sosyo-k├╝lt├╝rel ve psikolojik ├ževre konumu i├žinde d├╝┼č├╝nmeyi ve bu farkl─▒l─▒klar─▒n, ├Âzelliklere ve sorunlara yans─▒mas─▒n─▒ dikkate alan bir de─čerlendirme yapmay─▒ ka├ž─▒n─▒lmaz hale getirmektedir.

Bu g├Âr├╝┼čten hareketle, gen├žlerin psikolojik sorunlar─▒n─▒ ele ald─▒─č─▒m─▒z bu yaz─▒da, konuyu gen├žli─čin belli bir kesimiyle, ├╝niversite gen├žleriyle s─▒n─▒rlad─▒k. Yukar─▒da belirlenen ├Ârg├╝n bir e─čitim kurumu i├žinde olmalar─▒ nedeniyle g├Âzlem ve ara┼čt─▒rmalarda kolay ula┼čabilirlik ├Âzelli─či d─▒┼č─▒nda ┬źsorunlar┬╗ a├ž─▒s─▒ndan ├╝niversitedeki gen├žlere y├Ânelmenin baz─▒ gerek├želeri var. Son yirmiy─▒l i├žinde, ├╝lkemizde gen├žlik, de─či┼čik tutum ve davran─▒┼člar─▒yla topluma yabanc─▒la┼čm─▒┼č, uluslar─▒ ├Ânemli kayg─▒lara g├Ât├╝ren bir g├Âr├╝n├╝me girmi┼čtir. ├ľzellikle ├╝niversite gen├žli─či ├╝zerinde odakla┼čan bu durum, bizi ├╝niversite gen├žlerinin ├Âzelliklerine, i├žinde bulunduklar─▒ ko┼čullara, gereksinim ve sorunlar─▒na duyarl─▒k g├Âstermeye zorlamaktad─▒r.

Duyarl─▒l─▒k g├Âstermek zorunday─▒z ├ž├╝nk├╝; ├╝niversiteler e─čitim sistemimizin en ├╝st├╝nde yer alan ve bireylerin en geni┼č anlamda, topluma yararl─▒ olmak ├╝zere haz─▒rland─▒klar─▒ kilit kurumlard─▒r. ├╝niversite gen├žli─či, gen├žlik kesimi i├žinde ya┼č ve geli┼čim ├Âzellikleri dolay─▒s─▒yla de─či┼čime daha a├ž─▒k olmas─▒, di─čer yandan sosyo-ekonomik-k├╝lt├╝rel y├Ânden toplumun en se├žkin grubunu olu┼čturmas─▒ ve bu se├žkin konumlar─▒n─▒n kendi ├Âzlerine ili┼čkin ki┼čisel, ki┼čileraras─▒ ve sosyo-k├╝lt├╝rel farkl─▒l─▒klara, ├želi┼čkilere daha duyarl─▒ olmalar─▒ nedeniyle psikolojik sorunlar─▒ daha yayg─▒n ve dikkat ├žekici olmaktad─▒r. Genel olarak ├╝niversite ├Â─črencisinde n├Ârotiklik derecesinin halka k─▒yasla daha fazla oldu─čunu belirleyen ara┼čt─▒rma bulgular─▒ da bu durumun beklenen bir sonucu olarak, bu kesimin sorunlar─▒na e─čilmek gere─čini ortaya koymaktad─▒r.

Oysa son yirmi y─▒l i├žinde ├╝niversite gen├žleri ├╝zerinde yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar, onlar─▒n sorunlar─▒na y├Ânelmekten ├žok, konuya ┬źgen├žlik sorunu┬╗ olarak yakla┼čan ve ├╝niversiteli gen├žlerin toplumda yaratt─▒─č─▒ sorulara, onlar─▒n siyasi tutumlar─▒na, ├Â─črenci hareketlerine ve olaylara y├Ânelen ├žal─▒┼čmalard─▒r. Onlar─▒n psikolojik sorunlar─▒na y├Ânelik ara┼čt─▒rmalar─▒ ise daha azd─▒r.
├ťlkelerin kalk─▒nmas─▒nda, ilerlemesinde toplumun y├Ânlendirmesi beklenen, ├╝lkenin gelece─či, itici ve geli┼čtirici g├╝c├╝ olarak kabul edilen ├╝niversiteli gen├žlerin sorunlar─▒na e─čilmek, gerek bireysel, gerekse toplumsal a├ž─▒dan b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒maktad─▒r.

─░lginizi ├çekebilir:   Sizi rahats─▒z eden duygular─▒n─▒zdan daha g├╝├žl├╝s├╝n├╝z

Psikolojik Sorunlar :

Bu konuda ├╝lkemizde yap─▒lan baz─▒ ara┼čt─▒rmalar, ├╝niversite ├Â─črencilerinin g├╝nl├╝k ya┼čamalar─▒nda kendilerini genellikle ya da olduk├ža ┬źgergin┬╗ hissettiklerini ve morallerinin de ‘orta’ ya da ‘bozuk’ oldu─čunu ortaya koymaktad─▒r. ├ťniversite ├Â─črencisi K─▒zlar─▒n % 35’i, erkeklerin % 50’si ┬źki┼čisel┬╗ olarak da niteleyebilece─čimiz ┬źpsikolojik┬╗ sorunlar─▒ oldu─čunu belirtmektedir. Ki┼čisel sorunlar─▒ i├žinde arkada┼čl─▒k ili┼čkileri ve ├Âzellikle kar┼č─▒ cinsle ili┼čkiler, ├Ânemli boyutlarda g├Âr├╝lmektedir. ├ťniversiteli k─▒zlar─▒n % 88 inin, erkeklerin % 53’├╝n├╝n kar┼č─▒ cinsten arkada┼č─▒ bulunmamaktad─▒r. Oysa ├Â─črencilerin ├žo─čunlu─ču, kar┼č─▒ cinsle arkada┼čl─▒─č─▒ do─čal kar┼č─▒lamakta ve kabul etmektedir. Ancak bu konuda ┬źarkada┼čl─▒k kurma┬╗ ve ┬źs├╝rd├╝rme┬╗ de sorunlar─▒ oldu─ču g├Âr├╝lmektedir.
├ťniversite ├Â─črencilerinin sorunlar─▒ aras─▒nda ├Ânemli yer tutan di─čer bir grubu ise, cinsel sorunlar olu┼čturmaktad─▒r. Cinsel konularda erkeklerin, k─▒zlardan ├žok daha fazlas─▒n─▒n sorunlar─▒ oldu─čunu belirttikleri g├Âr├╝lmektedir.

Ki┼čisel sorunlar─▒n d─▒┼č─▒nda ├╝niversiteli gen├žlerin mesleki ve e─čitsel sorunlar─▒n─▒n da onlar─▒n psikolojik sa─čl─▒─č─▒n─▒ olumsuz etkiledi─či bilinmektedir. Bu alanda, ├Âzellikle, gen├žlerin mesleksel a├ž─▒dan g├╝ven duymamalar─▒, diledikleri-umduklar─▒ d├╝zey ile ├žal─▒┼čma ve ya┼čama ko┼čullar─▒ aras─▒nda ciddi ├želi┼čmelerin olmas─▒, geleneksel ├Â─čretim y├Ântemlerinin yaratt─▒─č─▒ bezginlik, ├Â─čretim verimindeki d├╝┼č├╝kl├╝k, istedi─či okul ya da b├Âl├╝mde okuyamama gibi sorunlar─▒n onlarda karamsarl─▒─ča, ├žat─▒┼čmalara ve bunal─▒mlara neden olabildi─či g├Âzlenmektedir.
Sonu├ž olarak, ergenlik ile toplum ya┼čam─▒nda tam sorumluluk ve ba─č─▒ms─▒zl─▒─ča ula┼čma d├Ânemi aras─▒ndaki zaman kesitini kapsayan ya┼člar─▒nda, ├╝niversite ├Â─črencisi; ya┼čad─▒─č─▒ ├ža─č─▒n geli┼čim ve de─či┼čim ├Âzellikleri ve se├žkin konumlar─▒n─▒n ├želi┼čkilere olan duyarl─▒l─▒─č─▒ artt─▒rmas─▒ nedeniyle ├Ânemli psikolojik sorunlar─▒ oldu─čunu ortaya koymaktad─▒r.

Psikolojik Dan─▒┼čma Yard─▒m─▒na Ba┼čvuran ├ľ─črencilerin ┼×ik├óyetleri

├ťniversite gen├žlerini uzman yard─▒m─▒ almaya getiren sorunlar─▒n─▒ incelemek, bu konuda daha somut bir fikir verebilir. ├ťniversitelerimizdeki Mediko-Sosyal Dairelerindeki Psikolojik Dan─▒┼čma Servisine ├Â─črenciler hangi yak─▒nmalarla ba┼čvurmaktad─▒r, bunu ele ald─▒─č─▒m─▒zda kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kan durum ┼čudur:
Psikolojik Dan─▒┼čma Servisine gelen ├Â─črencilerin ┼čik├óyetleri aras─▒nda ┬ź├žok s─▒k─▒l─▒yorum┬╗, ┬ź─░├žim daral─▒yor, karamsar─▒m┬╗, ┬źcan─▒m hi├ž bir┼čey yapmak istemiyor┬╗, ┬źhi├žbir┼čeyden zevk alm─▒yorum┬╗ gibi ifadelerle belirtilen ┬źs─▒k─▒nt─▒, mutsuzluk, isteksizlik┬╗ ilk s─▒ray─▒ almaktad─▒r.
┬źAsabi gerginlik┬╗, ┬źuykusuzluk┬╗ ve ┬źuykuya ili┼čkin ┼čikayetler┬╗ ikinci ve ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒rada yer almaktad─▒r.
├ľ─črencilerin ├Âzellikle s─▒nav d├Ânemleri ├Âncesi a┼č─▒r─▒ bir gerilime girdi─či ve ┬źdikkatlerini toplayamama┬╗, ┬źkendilerini derse verememe ve ├žal─▒┼čamama┬╗ gibi yak─▒nmalarla servise ba┼čvurduklar─▒ g├Âr├╝lmektedir.
├ľ─črencilerin ┬ź├žok sinirliyim┬╗, ┬ź├žabuk k─▒z─▒yorum┬╗ ┬ź├Âfkemi denetlemekte g├╝├žl├╝k ├žekiyorum┬╗ ┼čeklinde ifade ettikleri ┬źsakin olamama┬╗ durumu da ┼čik├óyetler aras─▒nda ├Ânemli d├╝zeydedir.

─░lginizi ├çekebilir:   Konu┼čmad─▒─č─▒n─▒ ─░yile┼čtirebilir misin?

Di─čer ┼čik├óyetleri ise ┬źkorku┬╗, ┬źtoplum i├žinde konu┼čamama┬╗ (s─▒k─▒lma veya a┼č─▒r─▒ heyecanlanma), ┬źarkada┼č edinememe ve ili┼čkilerde bozukluk┬╗ ile v├╝cudun de─či┼čik yerlerinde, ├Âzellikle el ve kollarda titreme, kas─▒lma, uyu┼čmalar, a─čr─▒ ve kramplar gibi ┬źbedensel (psiko- somatik) ┼čik├óyetler┬╗ olmak ├╝zere s─▒ralanmaktad─▒r.


┼×ik├óyetlerin Psikiyatrik ├ľzelli─či :

├ťniversite gen├žlerinin ┼čik├óyetlerini psikiyatrik a├ž─▒dan inceledi─čimizde ├žo─čunlu─ču, nevrotik durumlar─▒n olu┼čturdu─ču g├Âr├╝lmektedir. Psikiyatrik bozukluklar─▒n aras─▒nda ├Ânemli bir grubu olu┼čturan nevrozlar─▒n kayna─č─▒ ruhsald─▒r. Genellikle hafif ruhsal bozukluklar olarak tan─▒mlanabilir. Bu durum, ki┼činin kendi i├žindeki bir ├žat─▒┼čmadan kaynaklan─▒r ve yo─čun kayg─▒ hali ya┼čan─▒r . Kayg─▒ ya da psikiyatri diliyle ┬źanksiyete┬╗, endi┼če, korku, kuruntu, ├╝z├╝nt├╝, s─▒k─▒nt─▒, huzursuzluk, gibi insanda bask─▒ ve gerilime yol a├žan duygu durumudur. G├╝n├╝m├╝zde bu durumdan yak─▒nanlar─▒n say─▒s─▒ h─▒zla artmaktad─▒r. ├ľyle ki 20. y├╝zy─▒l─▒ bir ┬źkayg─▒ ├ža─č─▒┬╗ olarak nitelemek m├╝mk├╝nd├╝r. Ger├žekte her insan, arada bir kayg─▒ duyarsa da nevrotiklerde bu duygu daha s─▒k ve daha yo─čun ya┼čan─▒r. Baz─▒ nevroz vak’alar─▒nda kayg─▒ panik derecesine var─▒r, baz─▒lar─▒nda ise i├ž ├žat─▒┼čma bir korku objesine y├Âneltilmi┼č olarak, saplant─▒l─▒ d├╝┼č├╝nce ya da davran─▒┼člar olarak ya da bedensel belirtiler olarak ortaya ├ž─▒kabilir. Kayg─▒n─▒n s├╝bjektif belirtisi olan s─▒k─▒nt─▒, huzursuzluk, ki┼činin yard─▒m istemesini sa─člar. B├╝t├╝n bu a├ž─▒klamalar, ├Â─črenci ┼čik├óyetleri ile belirlenen durumun nevrotik ├Âzelliklere uygunlu─čunu g├Âstermektedir. Sonu├ž olarak, ├╝niversite gen├žlerinin psikolojik dan─▒┼čma yard─▒m─▒na ba┼čvurmalar─▒ genellikle nevrotik ┼čik├óyetlerden olmaktad─▒r. Bu durum, ├╝niversite ├Â─črencisinde nevrotiklik derecesinin halka k─▒yasla ├žok daha fazla oldu─čunu belirten ara┼čt─▒rma sonu├žlar─▒n─▒ destekler g├Âr├╝nmektedir.


Nedenlere Genel Bir Bak─▒┼č :

Bilindi─či gibi ├ževre, ├Â─črenme, psikoseks├╝el geli┼čme ve ego g├╝c├╝, ki┼činin s├╝re├žlere verece─či cevaplar─▒ haz─▒rlar. Nevrozlar─▒n temeli ge├žmi┼čte, erken ya┼člarda at─▒l─▒r. Bazen belirli bir olay, bazen de akik ne den olmaks─▒z─▒n bozukluk ortaya ├ž─▒kar.

├ťniversiteli gen├žte, gen├žlik d├Ânemini ├Ânemli k─▒lan ve sa─čl─▒kl─▒ yeti┼čkinli─če ula┼čabilmek i├žin iyi bir ┼čekilde a┼č─▒lmas─▒ gereken gen├žlik bunal─▒mlar─▒n─▒ ka├ž─▒n─▒lmaz olarak ya┼čar. Bu d├Ânemin kendine ├Âzg├╝ bunal─▒mlar─▒, fizyolojik geli┼čmelerin ve de─či┼čikliklerin gencin b├╝nyesinde yaratt─▒─č─▒ yorgunluk, ruhsal y├Ânden yerini bulamaman─▒n verdi─či huzursuzlukla birle┼čince ortaya ├ž─▒kar. ├ťniversite ├Â─črencilerinin sorunlar─▒n─▒n da patlay─▒c─▒ ├Âzelli─či, b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de onu karakterize eden gen├žlik d├Âneminin volkanik g├╝├žlerinin do─čurdu─ču bir sonu├žtur.
Ergenlikten ├ž─▒k─▒p yeti┼čkinli─če ge├ži┼č d├Âneminin getirdi─či baz─▒ sorunlarla birlikte ├╝niversiteli ├Â─črencide sorun yaratan ba┼čka fakt├Ârler de s├Âz konusudur. ├ľyle ki bir├žok ├╝niversite ├Â─črencisi, ilk kez ailesinden ayr─▒larak kendi ba┼č─▒na kalm─▒┼čt─▒r. Ya┼čad─▒─č─▒ ├ževreden, ev ve aileden ayr─▒lma, onlar i├žin ├Ânemli bir uyum sorunu yarat─▒r. Gen├ž, art─▒k kendi ba┼č─▒nad─▒r ve sorunlar─▒n─▒ kendi ├ž├Âzmek zorundad─▒r. Zaman ve paras─▒n─▒ ayarlama, arkada┼člar─▒n─▒ kendi se├žme, sosyal ili┼čkileri idare etme, gelece─če ili┼čkin kararlar verme, de─či┼čen ├ževre ile birlikte de─či┼čen de─čer yarg─▒lar─▒na uyma, kar┼č─▒ cinsle ili┼čkiler kurma, ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒m kan─▒tlama ├žabalar─▒, ki┼čisel de─čerler arama, kendini tan─▒ma ve geli┼čtirme, akademik ba┼čar─▒ sa─člayabilme gibi durumlar, ├╝niversite ├Â─črencisini zorlayan ve psikolojik sorunlara yol a├žan fakt├Ârlerdir.

─░lginizi ├çekebilir:   IQ' da cinsiyet farkl─▒l─▒klar─▒; K─▒zlar m─▒ Erkekler mi?


Psikolojik Yard─▒m Hizmetleri :

Psikolojik sorunlar─▒ konusunda ├╝niversiteli gence yeterli yard─▒m hizmetlerinin verilebildi─čini s├Âylemek ne yaz─▒k ki m├╝mk├╝n de─čildir. ├ťniversite b├╝nyesindeki psikolojik dan─▒┼čma servisleri ya da merkezleri. bug├╝ne kadar tam fonksiyon g├Âsterecek bir yeterlili─če ne niceliksel ne de niteliksel olarak ula┼čamam─▒┼čt─▒r.
Bu konu, en son Y├ľK taraf─▒ndan ele al─▒nm─▒┼č ve ┼čubat 1984 de yay─▒nlanan bir y├Ânetmelikle her ├╝niversitede kurulan ┬źMediko-Sos- yal. Sa─čl─▒k, K├╝lt├╝r ve Spor ─░┼čleri Dairesi┬╗ taraf─▒ndan ├Â─črencilerin di─čer alanlarda oldu─ču Psikolojik Dan─▒┼čma ve Rehberlik alan─▒nda da gereken hizmetlerin sa─članmas─▒ karara ba─članm─▒┼čt─▒r . ├ťniversitelerimizde bu yoldaki ├žal─▒┼čmalar s├╝rd├╝r├╝lmektedir. Ancak bu konunun ├Ânemle ele al─▒narak hizmetlerin istenilir d├╝zeye ula┼čt─▒r─▒lmas─▒nda; yeterli personelin sa─članmas─▒, hizmetlerin fonksiyonel bir ┼čekilde ├Ârg├╝tlenmesi, g├Ârev ve sorumluluklar─▒n belirlenmesi, Mediko -Sosyal Daireleri ile ├╝niversitelerin di─čer y├Ânetsel ve akademik ili┼čki ve i┼čbirli─činin b├╝t├╝nle┼čtirici ve birbirini destekleyici bir sisteme kavu┼čturulmas─▒n─▒n gerekli oldu─ču kan─▒s─▒nday─▒z.
Sorunlu ├╝niversite gen├žli─činden, birey olarak kendini ger├žekle┼čtiren. toplumun geli┼čiminde etkin rol alan sa─čl─▒kl─▒ yeti┼čkine ula┼čabilmek i├žin bu alanda ├╝niversitelerimizin gen├žlere geli┼čimleri i├žin uygun ortam olu┼čturma ve gerekli psikolojik yard─▒m hizmetlerini sunabilme i├žin ├žaba harcamalar─▒ ka├ž─▒n─▒lmaz bir zorunluluktur, i├žinde bulundu─čumuz gen├žlik y─▒l─▒nda, ├╝niversite gen├žlerinin sorunlar─▒na g├Âsterilen ilginin artmas─▒ ve bu y─▒l─▒n, t├╝m gen├žlere oldu─ču kadar ├╝niversite gen├žlerine de geli┼čimleri ve uyumlar─▒ i├žin yeterli hizmetler verebilme ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n h─▒zland─▒r─▒lmas─▒ ve bu yolda ├Ânemli bir ilerlemenin katedilerek de─čerlendirilmesini umut ederekÔÇŽ

├ľ─čr. Grv. Binnur YE┼×─░LYAPRAK

Bir cevap yaz─▒n