15 Ocak 2021

─░├ž Huzur ─░├žin 5 ├ľneri

Filozoflar, sosyologlar, psikanalistler ve davran─▒┼č bilimciler bir konuda hemfikirler:
├çok h─▒zl─▒ ak─▒p giden ve endi┼če veren g├╝nl├╝k hayata ra─čmen bize huzur verecek anlar yaratmam─▒z m├╝mk├╝n. Peki, bunu nas─▒l ba┼čaraca─č─▒z?

OLUMSUZ Y├ľNLER─░N─░Z─░ KABULLEN─░N

Psikanalist Dominique Miller, ÔÇťEndi┼če ve h├╝z├╝n, i├žimizde sadece bize ├Âzg├╝ olan bir y├Ân├╝m├╝z├╝n ortaya ├ž─▒kmas─▒na vesile olurlar. Burada bahsetti─čimiz ┼čey olumsuz taraf─▒m─▒z─▒ silmek de─čil, de┼čifre etmemizdirÔÇŁ diyor. Kayg─▒lar─▒m─▒z─▒n derinlerde yatan kayna─č─▒n─▒ anlamak, kendi ├╝zerimizde yapaca─č─▒m─▒z bir ├žal─▒┼čmayla her ┼čeyi daha a├ž─▒k g├Ârmemizi ve kendimizi kand─▒rmaya son vermemizi sa─člar. Aksi takdirde, ├Ârne─čin a┼čk ili┼čkimizde ├žok sahiplenici olmaktan ve hep ayn─▒ sorunlar─▒ ya┼čamaktan kendimizi alamay─▒z, ├ž├╝nk├╝ k─▒skan├žl─▒─č─▒m─▒z─▒n ard─▒nda neyin yatt─▒─č─▒n─▒ bilemeyiz.

Miller ┼č├Âyle devam ediyor: ÔÇťG├╝nl├╝k hayatta huzurlu hissetti─čimiz anlar varsa bile bunlar devaml─▒l─▒k arz etmez. Gerilimden ve d├╝rt├╝lerimizden ka├žmaya ├žal─▒┼čmak nafiledir, insan do─čas─▒na ayk─▒r─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ insan asl─▒nda huzurdan ├žok tutku ister. Bunun en iyi ├Ârne─čini a┼čkta g├Ârm├╝yor muyuz?ÔÇŁ ├çeli┼čkilerimizi ve olumsuz y├Ânlerimizi kabul etmek ilk etapt─▒r. Psikanaliz taraf─▒ndan ÔÇťzararl─▒ÔÇŁ olarak nitelendirilen duygular bizi ÔÇťk├Ât├╝ÔÇŁ kad─▒n veya erkek yapmaz, tam tersine harekete ge├žmemizi sa─člarlar.

Psikanalist Mich├Ęle Declerck, ÔÇťLacan d├╝rt├╝lerimizi ÔÇśtamir etmektenÔÇÖ bahsederdi, Freud ise biricikli─čimize yol haritas─▒ ├žizmemizi s├Âylerdi. Yani asl─▒nda ac─▒lar─▒m─▒z─▒, h├╝z├╝nlerimizi g├╝ce d├Ân├╝┼čt├╝rmekten bahsediyoruz. Baz─▒lar─▒ bunu sanatsal ├╝retimle ba┼čar─▒r, baz─▒lar─▒ ise yard─▒m i┼člerine kendini adar. Bu, ÔÇśyat─▒┼čmay─▒ÔÇÖ getiren bir d├Ân├╝┼č├╝md├╝rÔÇŁ diyor. Freudyen yakla┼č─▒ma g├Âre egomuzun ├Ân├╝ne ge├žebilmek, itkilerimizden olu┼čan ÔÇťidÔÇŁden ├ž─▒k─▒p aksiyon alan ÔÇťbenÔÇŁe ge├ži┼či gerektirir. Jean-Paul Sartre da ┼čunlar─▒ s├Âylerken asl─▒nda farkl─▒ bir ┼čey demiyordu: ÔÇťU─čruna ├Âlmeyi kabul edece─čimiz bir ┼čey bulmad─▒─č─▒m─▒z s├╝rece ger├žek bir insan olmay─▒z.ÔÇŁ Bu ├Âyle bir ┼čey olmal─▒d─▒r ki bizi a┼čmal─▒d─▒r ve bizim ├Âl├╝m├╝m├╝zle bitmiyor olmal─▒d─▒r. Bu gibi ruh hallerinden kendimize fayda sa─člamak, kendimizi tan─▒mam─▒za ve olgunla┼čmam─▒za vesile olur. B├Âylece varolu┼čumuza bir anlam kazand─▒rm─▒┼č oluruz.

┼×u fikre ne dersiniz? G├╝nl├╝k tutun. Size s─▒k─▒nt─▒ veren ┼čeyleri k├ó─č─▒da d├Âkmek Dominique MillerÔÇÖ─▒n deyimiyle ÔÇťonlara bir anlam ve hayat vermeniziÔÇŁ sa─člar. Psikiyatr Christophe Andr├ęÔÇÖnin sundu─ču tavsiye ise ┼č├Âyle: ÔÇťG├╝zel c├╝mleler kurmaya u─čra┼čmay─▒n. ├ľnemli olan hislerimizi ve d├╝┼č├╝ncelerimizi olduklar─▒ gibi yazmakt─▒r. ├ľnce yazd─▒klar─▒m─▒z─▒n s─▒radan oldu─čunu fark edip hayal k─▒r─▒kl─▒─č─▒na u─črar─▒z, ama sonra yava┼č yava┼č yaz─▒ dilimiz g├╝zelle┼čir ve ruh halimizi de daha iyi tasvir etmeye ba┼člar─▒z.ÔÇŁ

─░lginizi ├çekebilir:   Al─▒┼čveri┼čte M├╝zi─čin G├╝c├╝

BEDEN─░N─░Z─░N KONTROL├ťN├ť YEN─░DEN EL─░N─░ZE ALIN

Mich├Ęle Declerck, ÔÇťOlumsuz duygular bedenimizden ruhumuza bir mesajd─▒r. Yani en k├╝├ž├╝k bir fiziki hareket yapmadan ruhumuzun olumsuz duygulardan kurtulmas─▒n─▒ beklemek ger├žek├ži olmazÔÇŁ diyor. Zihnimizdeki kaosa kar┼č─▒ bazen hi├žbir ┼čey yapam─▒yorsak bile en az─▒ndan bedenimizi dinlemeyi deneyebiliriz.

Declerck ┼č├Âyle devam ediyor: ÔÇťRuh halimizi kafam─▒z─▒n i├žindeki kayg─▒larla zehirlememek ve stresin bizi ele ge├žirilmesini engellemek i├žin birka├ž dakikal─▒─č─▒na bile olsa ara vermek kafam─▒zdaki homurdanmalar─▒ durdurur. Tabii nefes egzersizlerinin de rol├╝ b├╝y├╝kt├╝r. G├╝ne┼č sinir a─č─▒ (solar pleksus) noktas─▒ndan nefes almak ve vermek bedenimizi rahatlat─▒r, ruhumuzu dinlendirir.ÔÇŁ ├ľte yandan, meditasyon yapmak fiziki ve ruhsal anlamda dinlenebilmek i├žin birebirdir.

Psikiyatr Fr├ęd├ęric RosenfeldÔÇÖe g├Âre, meditasyon sayesinde olumlu duygular y├╝kseli┼če ge├žer, olumsuzlar ise azal─▒r. B├Âylece sorunlar─▒ ├ž├Âzme kabiliyetimiz geli┼čir. Rahatlama veya meditasyon size hitap etmiyor mu? ├ľyleyse spor yapmay─▒ deneyin. Rosenfeld, ÔÇťFiziki egzersizler yapt─▒ktan sonra dinlenirken parasempatik sinir sistemimiz iyile┼čir, yat─▒┼č─▒r─▒z. Kalbimiz daha yava┼č atmaya ba┼člar, kaslar─▒m─▒z gev┼čer, a─čz─▒m─▒z kurumaz ve nefes al─▒┼č veri┼čimiz normalle┼čirÔÇŁ diyor. Peki, ┼ču fikre ne dersiniz? Do─čada y├╝r├╝y├╝┼č yap─▒n.

Sosyolog David Le BretonÔÇÖa g├Âre y├╝r├╝mek, huzura giden kral yoludur. Bedenimizi hi├žbir ├žaba sarf etmeden y├╝r├╝tmek, ruhumuzu da harekete ge├žirir; d├╝┼č├╝n├╝r├╝z, hayal kurar─▒z, an─▒lar─▒ hat─▒rlar─▒z ve ├ž├Âz├╝ms├╝z gibi g├Âr├╝nen ┼čeylere ├ž├Âz├╝m buldu─čumuza ┼ča┼č─▒r─▒r─▒z. ├ľzg├╝ven, iyimserlik ve enerji kazan─▒r─▒z. 2007 y─▒l─▒nda ─░ngiltereÔÇÖdeki Essex ├ťniversitesiÔÇÖnin yapt─▒─č─▒ bir ara┼čt─▒rmaya g├Âre, do─čada sadece yar─▒m saat y├╝r├╝mek bile ├Âzg├╝veni %90 oran─▒nda art─▒r─▒yor. Kendimizi daha iyi hissetmeye ba┼čl─▒yoruz, ├ž├╝nk├╝ mutluluk hormonu olarak bilinen serotonin hormonu harekete ge├žiyor.

KENDİNİZİ ÇEVRENİZE AÇIN

Ruhun s├╝kuneti arkada┼čs─▒z, ailesiz, a┼čks─▒z ve mesai arkada┼člar─▒ olmadan olmaz. Filozof Alexandre Jollien, ÔÇť─░nsan─▒ ÔÇśsosyal hayvanÔÇÖ olarak tan─▒mlayan AristotelesÔÇÖi hat─▒rlay─▒n. Biz insanlar mutlulu─čumuzu ba┼čkalar─▒yla olan ili┼čkilerimiz ├╝zerinden in┼ča ederizÔÇŁ diyor. Nitekim d├╝nya ├╝zerinde i├žinde sevgi, empati, di─čerk├óml─▒k olmayan ruhani ├Â─čreti yoktur. Filozof Fabrice Midal, ÔÇťHepimiz ┼čefkatimizi ifade etme yetisine sahibiz.

─░lginizi ├çekebilir:   Fark Yaratmak - ─░rem Ezici

├ľrne─čin yolda giderken birinin d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝ g├Ârd├╝─č├╝m├╝zde ilk tepkimiz yard─▒ma ko┼čmak olmaz m─▒? Ancak bazen zay─▒f ve duygusal g├Âr├╝nme kayg─▒s─▒ c├Âmertli─čimize g├Âlge d├╝┼č├╝rebiliyor. Kendimize savunmas─▒z g├Âr├╝nmeyi yasakl─▒yoruzÔÇŁ diyor. Ne var ki kusursuz g├Âr├╝nme tak─▒nt─▒s─▒ bizi insanlardan uzakla┼čt─▒r─▒yor. ┼×unu unutmayal─▒m ki asl─▒nda zaaflar─▒m─▒z ve duygusall─▒─č─▒m─▒z bizi biz yapan ┼čeylerdir.

Midal ┼č├Âyle devam ediyor: ÔÇťK─▒r─▒lganl─▒─č─▒m─▒z ger├žek g├╝c├╝m├╝zd├╝r. ┼×air Ren├ę CharÔÇÖ─▒n ┼ču dizelerini hat─▒rlay─▒n: ÔÇśHedeflerinden emin olamayan insan─▒ severim, nisan ay─▒ndaki meyve a─čac─▒ misali karars─▒zd─▒r.ÔÇÖÔÇŁ ┼×u fikre ne dersiniz? Evinizden ├ž─▒k─▒n. ÔÇťHuzur yaln─▒z kalmakla bulunmaz, hakiki bir sosyalle┼čme isterÔÇŁ diyor felsefe hocas─▒ B├ęrang├Ęre Casini.

Kendimizi ├╝zg├╝n veya sinirli hissetti─čimizde, k├Â┼čemize ├žekilip s├Âylenmeyi tercih ediyoruz ve davetleri geri ├ževiriyoruz. ÔÇťHalbuki dinlemeyi ├Â─črenmek, ba┼čkalar─▒yla ilgilenmek ve anlamaya ├žal─▒┼čmak bizi yat─▒┼čt─▒r─▒rÔÇŁ diyor psikosomatisyen Sylvie Cady ve ekliyor: ÔÇťBu, bir t├╝r b├╝y├╝k foto─črafa bakma y├Ântemidir. Art─▒k sadece kendimizi d├╝┼č├╝nmeyiz, ba┼čkalar─▒n─▒ da d├╝┼č├╝n├╝r├╝z. E─čer ├žabam─▒za ra─čmen h├ól├ó sorunlar devam ediyorsa bile art─▒k eskisi kadar dramatik de─čillerdir.ÔÇŁ

SAH─░P OLMAKTAN KEND─░N─░Z─░ AZAT ED─░N

ÔÇťG├╝n├╝m├╝z d├╝nyas─▒ bizi huzurun elde etmekten ge├žti─čine inand─▒r─▒yor, halbuki huzur i├žimizdedirÔÇŁ diyor Alexandre Jollien ve ekliyor: ÔÇťReklamlar y├╝z├╝nden, daha fazla ┼čeye sahip olman─▒n bizi daha iyi yapaca─č─▒n─▒ san─▒yoruz. Televizyonun icad─▒ndan ├Ânce Stoac─▒lar ÔÇśsahte edinimlerinÔÇÖ kand─▒rmaca oldu─čunu ├žoktan s├Âylemi┼čti.ÔÇŁ Bizler ise ├žocu─čumuza son model konsol oyunu alamamaktan, daha b├╝y├╝k bir evde ya┼čamamaktan yak─▒n─▒yoruz.

Bize ┼ču veya bu sertifikalar─▒ kazand─▒racak programlara kat─▒lmad─▒─č─▒m─▒z i├žin eksik hissediyoruz. Birka├ž dakikal─▒─č─▒na bile olsa ara vermek bu homurdanmalar─▒ dindirir. ÔÇťSahip olduklar─▒m─▒z ve oldu─čumuz ki┼čiyle yetinmemek ├Âzg├╝venimizi zedelerÔÇŁ diyor psikoterapist B├ęatrice Mill├¬tre. Peki, bu girdaptan nas─▒l ├ž─▒k─▒l─▒r? David Le Breton, m├╝lk ve t├╝ketim toplumuyla aram─▒za ─▒l─▒ml─▒ mesafe koymadan huzurun m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyl├╝yor.

Bu mesafeyi nas─▒l ayarlayaca─č─▒z? ÔÇťElbette ma─čaraya ├žekilmek ├ž├Âz├╝m de─čilÔÇŁ diyor Fr├ęd├ęric Rosenfeld ve ekliyor: ÔÇťBilgin ki┼či mevcut d├╝nyada iyi ya┼čayabilen ki┼čidir. Bir Budist araba sahibi olabilir. ├ľnemli olan mala m├╝lke bak─▒┼č─▒m─▒zd─▒r. D├╝nyay─▒ de─či┼čtirmeye de─čil, onunla olan ili┼čkimizi de─či┼čtirmeye ├žal─▒┼čmal─▒y─▒z. De─čerlerimizle ├želi┼čkiye d├╝┼čmeden azat olmay─▒ ├Â─črenmek, toplumun bize dayatt─▒─č─▒ de─čerlerden kendimizi kurtarmak demektir. ├ç├Âz├╝m i├žimizdedir.ÔÇŁ

─░lginizi ├çekebilir:   ├ľedipal ├çat─▒┼čma & Elektra Sendromu

Huzurumuz elektrik, yiyecek ve giyecek t├╝ketimini kasten azaltmakla de─čil, bizim i├žin iyi olan─▒ adil ┼čekilde t├╝ketmekle m├╝mk├╝n olabilir. Kendinize sorun: ÔÇťBuna ger├žekten ihtiyac─▒m var m─▒? Bunu almay─▒ ger├žekten istiyor muyum?ÔÇŁ B├ęatrice Mill├¬tre ┼č├Âyle diyor: ÔÇťHepimiz ├ževrenin telkinlerine diren├ž g├Âsterme kabiliyetine sahibiz. Yeter ki sat─▒n almadan ├Ânce durup ┼čunu soral─▒m: ÔÇśBuna ger├žekten ihtiyac─▒m var m─▒? Bunu almay─▒ ger├žekten istiyor muyum?ÔÇÖ Burada isteklerimizi kendimize yasaklamaktan de─čil, onlara kar┼č─▒ do─čru bir yakla┼č─▒m edinmekten bahsediyoruz. Bu, bazen tak─▒nt─▒ haline gelen t├╝ketim davran─▒┼člar─▒m─▒z hakk─▒nda bilin├žlenmemizi sa─člar.ÔÇŁ

FARKINDALI─×INIZI BESLEY─░N

ÔÇťRuhu besleyen egzersizler yapmak, s├╝kunet buldu─čumuz anlar─▒ ├žo─čaltmak i├žin esast─▒rÔÇŁ diyor B├ęrang├Ęre Casini. ÔÇť├ľrne─čin ┼čimdiki ana odaklanmak i├ž d├╝nyam─▒z─▒ temelinden de─či┼čtirir. Gelece─če dair merak ve endi┼čeler zay─▒flarken ge├žmi┼č de yakam─▒zdan d├╝┼čer ve pi┼čmanl─▒klardan kurtuluruz.ÔÇŁ ─░ngilizcede ÔÇťmindfulnessÔÇŁ olarak bilinen fark─▒ndal─▒k kavram─▒ BudizmÔÇÖden d├╝nyaya yay─▒lm─▒┼čt─▒r ve uzun s├╝redir terapi amac─▒yla kullan─▒lmaktad─▒r.

├ľzfark─▒ndal─▒─č─▒m─▒z─▒ geli┼čtirmek; d├╝┼č├╝nd├╝klerimize, yapt─▒klar─▒m─▒za dikkat etmek, d├╝nyan─▒n, kokular─▒n, seslerin ve hatta bizi ├ževreleyen sessizli─čin fark─▒na varmak demektir. ÔÇťFark─▒ndal─▒kÔÇŁ, hakiki bir g├╝l├╝mseme veya i├žten s├Âylenen bir ÔÇťMerhabaÔÇŁ ile bile ger├žekle┼čebilir. Filozof Fabrice Midal, ÔÇťBunu ba┼čarmak zor de─čil. Hesap kitap i┼či de─čil bu. Sadece kendimizi d├╝nyan─▒n ┼čiirselli─čine b─▒rakal─▒mÔÇŁ diyor. Bir ┼čark─▒yla, manzarayla veya diyaloglaÔÇŽ Hepimiz bir ┼čekilde huzuru elde edebiliriz. Alexandre Jollien ┼č├Âyle diyor: ÔÇťTepkisizli─či ve durgunlu─ču y├╝celten Yunan felsefesinin aksine Spinoza bize ÔÇśmutlulukÔÇÖ dedi─či ┼čeyin i├žinde ya┼čamam─▒z─▒ s├Âyler.

Bu, her ┼čeyi, herkesi ve kendimizi bilin├žli bir ┼čekilde oldu─ču gibi kabul etmek demektir.ÔÇŁ Huzurlu olmak en basit ┼čekilde kendimize, kar┼č─▒m─▒zdaki ki┼čiye ve d├╝nyan─▒n t├╝m├╝ne kar┼č─▒ tarafs─▒z ve sa─čduyulu bir bak─▒┼č a├ž─▒s─▒ edinmekten ge├žer. Fr├ęd├ęric RosenfeldÔÇÖin tabiriyle, sanki ├Âzg├╝r ruhlu ve merakl─▒ bir ├žocu─čun g├Âzlerinden bakmak gibidir. ├ľrne─čin Haiku ┼čiir sanat─▒n─▒ icra edebilirsiniz.

├ť├ž sat─▒r ve 17 heceyle yaz─▒lan bu Japon ┼čiirleri sadece durup bakabilirsek eri┼čebilece─čimiz en basit zevkleri yakalamaya bir davet gibidir. Yazar Pascale Senk, ÔÇťHaikuÔÇÖyu ke┼čfetmemiz ve hatta daha da iyisi bizzat yazmam─▒z zihnimizdeki g├╝r├╝lt├╝y├╝ susturur, her ┼čeyi kontrol etme tak─▒nt─▒m─▒z─▒ dindirirÔÇŁ diyor.

Bir cevap yaz─▒n