8 ubat 2021

ok Fazla Uyuyorsan覺z D襤KKAT !!!

Yetersiz uyuman覺n sal覺a olumsuz etkileri olduunu bir癟oumuz biliyoruz ancak癟ok fazla uyuman覺nsal覺覺m覺za nas覺l etkileri olduu hakk覺nda pek fazla bilgi sahibi deiliz. Uzmanlar ortalama bir yetikinin 7 ila 9 saat uyumas覺n覺 tavsiye ediyor. Peki, bu kadar uyumak size yetmiyor ve 癟ok fazla uyuyorsan覺z v羹cudunuz nas覺l etkileniyor?

1. Kalp hastal覺覺 ve fel癟 riskini y羹kseltiyor

ok fazla uyuma ile balant覺l覺 sorunlardan biri, kardiyovask羹ler hastal覺kt覺r. Arat覺rmac覺lar, gece 8 saatten fazla uyuyan kiilerin kalp spazm覺 yaama riskinin iki kat, koroner kalp hastal覺覺na yakalanma olas覺l覺覺n覺n ise y羹zde 10 daha y羹ksek olduunu tespit etmilerdir. Ayr覺ca bir baka 癟al覺mada 癟ok fazla uyuyan kiilerde kalp hastal覺覺 gelime riskinin y羹zde 38, fel癟 ge癟irme riskinin ise y羹zde 46 daha fazla olduu sonucuna ula覺lm覺t覺r.

2. Obezite riskini y羹kseltiyor

ok fazla uyuma ile ilikilendirilen bir baka fakt繹r de kilo al覺m覺d覺r. Yatakta 癟ok uzun s羹re vakit ge癟irdiinizde egzersiz yapam覺yorsunuz, hatta hareket edemiyorsunuz, bu y羹zden daha az kalori yak覺yorsunuz. Kanadada yap覺lan bir 癟al覺mada, 癟ok fazla uyuyan kat覺l覺mc覺lar覺n kilo seviyeleri 6 y覺l boyunca takip edildi. Bu s羹rede 癟ok fazla uyuyanlar覺n normal s羹relerde uyuyanlara g繹re 6 kilo daha fazla ald覺覺 ve obezite gelitirme risklerinin y羹zde 21 artt覺覺 tespit edildi.

3. Diyabet riskini y羹kseltiyor

ok fazla uyuma ile obezite aras覺ndaki balant覺 g繹z 繹n羹ne al覺nd覺覺nda, 癟ok fazla uyuyanlar aras覺nda diyabet hastal覺覺n覺n daha yayg覺n olduu g繹r羹lm羹t羹r. Hatta Kanadal覺 arat覺rmac覺lar, ideal kilo korunsa bile 癟ok fazla uyuman覺n diyabet gelitirme riskini iki kat覺na 癟覺kard覺覺n覺 buldular. Dier 癟al覺malar, 癟ok fazla (veya 癟ok az) uyuman覺n, kilonuz veya aktivite d羹zeyinizden ba覺ms覺z olarak, kan ekeri seviyenizi etkileyebileceini d羹羹nd羹rmektedir.

4. Ba ar覺lar覺na neden oluyor

ok fazla uyuman覺n yan etkilerinden birinin de ba ar覺lar覺 olduu d羹羹n羹l羹yor. Bunun nedeni olarak, uyku s覺ras覺nda n繹rotransmitter dalgalanmalar覺n覺n ba ar覺lar覺 i癟in tetikleyici olabilecei g繹steriliyor. Bir baka olas覺l覺k da, sabah ge癟 saatlere kadar uyuyan kiilerin kafein yoksunluu, kan ekeri d羹羹kl羹羹 ya da v羹cudun su ihtiyac覺n覺 kar覺layamamalar覺 sonucunda ba ar覺lar覺 ya覺yor olmas覺d覺r.

襤lginizi ekebilir:   Duyguyu Haf覺zayla 襤likilendirmek 襤癟in Uyku Hayati nemlidir

5. Depresyona girme olas覺l覺覺n覺 y羹kseltiyor

Arat覺rmalar uzun s羹reli uyku ile s覺k g繹r羹len zihinsel sorunlar aras覺nda balant覺 olduunu g繹stermektedir. Yap覺lan bir 癟al覺mada, uzun uyku s羹resinin depresif belirtiler ile ilgili genleri harekete ge癟irdii tespit edilmitir. Bu konudaki bir baka varsay覺m ise, 癟ok fazla uyuman覺n fiziksel aktiviteyi azaltmas覺n覺n sonucu olarak,depresyonve stresi engelleyen dopamin, serotonin ve endorfin hormonu sal覺m覺n覺n yeterli d羹zeylerde olmamas覺d覺r.

6. V羹cutta ar覺lara neden oluyor

Yatakta 癟ok fazla zaman ge癟irmekten kaynaklanan aktivite azalmas覺, 繹zellikler s覺rt probleminiz varsa daha fazla ar覺 yaaman覺za neden olabilir. Tam tersine daha fazla aktivite ar覺lar覺n覺z覺n hafiflemesine yard覺mc覺 olabilirken, daha kaliteli bir uyku 癟ekmenizi salayabilir. B繹ylece uzun s羹reler uyuman覺za gerek kalmadan dinlenmi ve zinde bir ekilde yataktan kalkabilirsiniz.

7. Beynin yeterince iyi 癟al覺mamas覺na neden oluyor

ok fazla uyuma, ba ar覺s覺 ile birlikte beynin yeterince iyi 癟al覺mamas覺 sonucu konsantre olamama olarak bilinen beyin sisi problemine yol a癟abilir. Harvard niversitesinde yap覺lan bir 癟al覺ma, 9 saatten fazla uyuyan yal覺 kad覺nlar覺n neredeyse 2 y覺l yalanmaya edeer bilisel zay覺flama yaad覺覺n覺 g繹stermitir. Ayr覺ca, uzun uyuman覺n neden olduu uyku bozukluklar覺n覺n beyin fonksiyonlar覺nda azalmaya neden olduu belirtilmektedir.

Bir cevap yaz覺n